Čas a místo
Jan 14, 2022, 6:00 PM – 7:00 PM
KKC, tř. Tomáše Bati 204, 760 01 Zlín, Česko
O události
Drahé sestry a bratři z celé Evropy,
Téma tohoto Aliančního týdne modliteb - Šabat: žít podle Božího rytmu, mě zvlášť potěšilo. Před
lety mě otec seznámil s knížkou židovského teologa Abrahama Joshuy Heschela. Její název zněl
jednoduše Šabat - jeho význam pro moderního člověka.
Jedním z jejích důležitých tvrzení bylo, že šabat má ve srovnání se zbytkem týdne jinou kvalitu.
Věděli jste, že se slovo „svatý“ v příběhu o stvoření poprvé objevuje v souvislosti se sobotou?
Když Bůh započal dílo stvoření a stvořil svět svým slovem, viděl, že to vše bylo dobré a nakonec,
když byli stvořeni muž a žena, viděl, že všechno, co učinil, je velmi dobré. Když však ustanovil
sobotu, posvětil ji – učinil ji svatou a oddělenou. To je rozdíl mezi stvořením a prací v prostoru
věcí na jedné straně a ve sféře času na straně druhé. Protože šabat není nic jiného než syrový
čas neznečištěný prací.
Jste si vědomi toho, že čas můžete vyměnit pouze za prostor věcí, nikoli věci za čas? Přesto se
chováme, jako bychom mohli čas získat prací. Heschel to nazývá „dobýváním prostoru“. To je
však iluze. Jediný způsob, jak z času získat více, je přestat pracovat a věnovat ho vztahům; bytí.
Právě k tomu nás Bůh zve svou nabídkou šabatu, k trávení času s ním a jeho lidem.
Měli bychom tedy být překvapeni, že je den odpočinku v těchto dnech pod takovým tlakem?
Jak se lidé stále více vzdalují Božím pokynům pro život, den odpočinku prostě přestává dávat
mnoha lidem smysl. Říkáme si, že si nemůžeme dovolit mít šabat, protože je třeba udělat tolik
dobré a důležité práce. Alespoň bychom mohli dohnat některé věci, které se do pracovního
týdne nevešly. A přitom tím, že stále více lidí pracuje během dne odpočinku, se předivo vztahů,
která drží společnost pohromadě, stále více trhá. Je to začarovaný kruh, který zažíváme.
Myšlenka získat více tím, že nedodržíme den odpočinku, nic nepřidává. Spíše to přináší větší
ztráty než kdy jindy.
Šabat je geniální Boží dar, který se řídí jinou logikou. Během tohoto modlitebního týdne se
seznámíte s různými jeho aspekty. Modlím se, abyste se při modlitbě znovu seznámili s tímto
dnem odpočinku, šabatem, který my, křesťané v Evropě, slavíme už něco přes 1700 let v neděli
(tak, jak ji zavedl římský císař Konstantin v roce 321 n. l.). Jsem přesvědčen, že pořádný den
odpočinku vnese do našich životů pokoj (šalom), po kterém všichni tolik toužíme.
V této souvislosti vám přeji šabat šalom.
Thomas Bucher
Generální tajemník Evropské evangelikální aliance